Norway adalah peneraju dunia apabila melibatkan pembelian kereta elektrik, yang tahun lepas menyumbang sembilan daripada 10 kenderaan baharu yang dijual di negara itu. Bolehkah negara lain belajar daripadanya?
Selama lebih 75 tahun pengedar kereta yang berpangkalan di Oslo, Harald A Møller telah mengimport Volkswagen, tetapi pada awal tahun 2024 ia mengucapkan selamat tinggal kepada kereta bahan api fosil.
Kini semua kenderaan penumpang untuk dijual di bilik pamerannya adalah elektrik (EV).
“Kami fikir adalah salah untuk menasihati pelanggan yang datang ke sini hari ini untuk membeli ICE [internal combustion engine] kereta, kerana masa depan adalah elektrik,” kata ketua eksekutif Ulf Tore Hekneby, sambil berjalan di sekitar kereta yang dipamerkan. “Jarak jauh, kelajuan pengecasan tinggi. Susah nak balik.”
Di jalan-jalan di ibu negara Norway, Oslo, kereta berkuasa bateri bukanlah sesuatu yang baru, ia adalah perkara biasa. Lihat sekeliling dan tidak lama lagi anda akan perasan bahawa hampir setiap kereta lain mempunyai “E” untuk “elektrik” pada plat lesennya.
Negara Nordik dengan 5.5 juta orang telah menggunakan EV lebih pantas berbanding negara lain, dan berada di puncak untuk menjadi yang pertama menghentikan penjualan kereta bahan api fosil baharu secara berperingkat.
Tahun lepas, bilangan kereta elektrik di jalan raya Norway melebihi jumlah yang dikuasakan oleh petrol buat pertama kali. Apabila kenderaan diesel disertakan, kereta elektrik menyumbang hampir satu pertiga daripada kesemuanya di jalan raya Norway.
Dan 88.9% kereta baharu dijual di negara ini tahun lepas adalah EV, meningkat daripada 82.4% pada 2023, data daripada Persekutuan Jalan Norway (OFV) menunjukkan.
Dalam beberapa bulan, jualan kereta elektrik sepenuhnya adalah setinggi 98%, kerana pembelian kereta petrol atau diesel baharu hampir gagal.
Sebaliknya, di UK kereta elektrik dibuat hanya 20% pendaftaran kereta baharu pada 2024. Walaupun ini merupakan rekod tertinggi, dan meningkat daripada 16.5% pada 2023.
Di AS, angka itu hanya 8% tahun lepas, meningkat daripada 7.6%.
Norway sudah pasti perintis EV, tetapi revolusi elektrik ini telah dibuat selama tiga dekad.
“Ia bermula pada awal 1990-an,” kata Christina Bu, setiausaha agung Persatuan EV Norway, sambil membawa saya berpusing-pusing di sekitar Oslo dengan sebuah minivan elektrik.
“Sedikit demi sedikit mengenakan cukai kepada kereta petrol dan enjin diesel, jadi mereka menjadi lebih mahal untuk dibeli, manakala kereta elektrik telah dikecualikan daripada cukai.”
Sokongan untuk kenderaan elektrik mula diperkenalkan untuk membantu dua pengeluar EV awal Norway, Buddy (sebelum ini Kewet) dan TH!NK City. Semasa mereka keluar dari perniagaan, insentif untuk kenderaan yang lebih hijau kekal.
“Adalah matlamat kami untuk melihat bahawa ia sentiasa pilihan yang baik dan berdaya maju, untuk memilih pelepasan sifar,” kata Timbalan Menteri Pengangkutan Norway, Cecilie Knibe Kroglund.
Walaupun ia merupakan pengeluar minyak dan gas utama, Norway menyasarkan agar semua kereta baharu yang dijual adalah “pelepasan sifar”, bermula pada satu ketika pada 2025. Matlamat yang tidak terikat telah ditetapkan pada 2017, dan pencapaian itu kini boleh dicapai.
“Kami hampir mencapai sasaran, dan saya fikir kami akan mencapai matlamat itu,” tambah Kroglund. “Saya fikir kita telah membuat peralihan untuk kereta penumpang.”
Kunci kejayaan Norway ialah dasar jangka panjang dan boleh diramal, jelasnya.
Daripada mengharamkan kenderaan enjin pembakaran, kerajaan telah mengemudi pilihan pengguna. Selain menghukum kenderaan fosil bahan api dengan cukai dan yuran pendaftaran yang lebih tinggi, VAT dan duti import telah dibatalkan untuk kereta rendah pelepasan.
Rentetan faedah, seperti tempat letak kereta percuma, tol jalan diskaun dan akses ke lorong bas, kemudian diikuti.
Sebagai perbandingan, Kesatuan Eropah merancang untuk mengharamkan penjualan kereta bahan api fosil baharu menjelang 2035, dan kerajaan semasa UK mahu melarang penjualan mereka pada tahun 2030.
Penjualan kereta petrol dan diesel masih dibenarkan di Norway. Tetapi hanya sedikit yang memilih untuk membelinya.
Bagi kebanyakan penduduk tempatan, seperti Ståle Fyen, yang membeli EV pertamanya 15 bulan yang lalu, menggunakan elektrik adalah ekonomi yang wajar.
“Dengan semua insentif yang kami ada di Norway, tanpa cukai ke atas EV, itu agak penting bagi kami dari segi wang,” katanya sambil memasukkan keretanya di stesen pengecasan di ibu negara.
“Dalam keadaan sejuk, julat mungkin 20% lebih pendek, tetapi masih, dengan rangkaian pengecasan yang luas yang kami ada di sini di Norway, itu bukanlah isu besar sebenarnya,” tambah Encik Fyen. “Anda hanya perlu mengubah minda anda dan mengenakan bayaran apabila anda boleh, bukan apabila anda perlu.”
Pemandu lain, Merete Eggesbø, mengatakan bahawa pada tahun 2014 dia adalah antara orang pertama di Norway yang memiliki Tesla. “Saya benar-benar mahukan kereta yang tidak mencemarkan. Ia memberi saya hati nurani yang lebih baik untuk memandu.”
Di stesen minyak Norway, banyak pam bahan api telah digantikan dengan titik pengecasan pantas, dan di seluruh Norway kini terdapat lebih daripada 27,000 pengecas awam.
Ini membandingkan dengan 73,699 di UK – sebuah negara 12 kali lebih besar dari segi jumlah penduduk.
Ini bermakna, bagi setiap 100,000 orang, Norway mempunyai 447 pengecas manakala UK hanya mempunyai 89, menurut laporan baru-baru ini.
Tesla, VW dan Toyota, adalah jenama EV terlaris Norway tahun lepas. Sementara itu, marque milik China – seperti MG, BYD, Polestar dan XPeng – kini membentuk gabungan 10% daripada pasaran, menurut Persekutuan Jalan Norway.
Norway, tidak seperti AS dan EU, tidak mengenakan tarif ke atas import EV China.
Cik Bu berkata “tidak ada sebab mengapa negara lain tidak boleh meniru Norway”. Bagaimanapun, dia menambah bahawa ia adalah “semuanya tentang melakukannya dengan cara yang boleh berfungsi di setiap negara atau pasaran”.
Orang Norway tidak lebih mementingkan alam sekitar daripada orang di tempat lain, dia berpendapat. “Saya tidak fikir pemikiran hijau mempunyai banyak kaitan dengannya. Ia mempunyai kaitan dengan dasar yang kukuh, dan orang ramai secara beransur-ansur memahami bahawa memandu kereta elektrik adalah mungkin.”
Namun Norway juga merupakan negara yang sangat kaya, yang berkat eksport minyak dan gasnya yang besar, mempunyai dana kekayaan berdaulat bernilai lebih daripada $1.7tn (£1.3tn). Ini bermakna ia boleh dengan lebih mudah membeli projek pembinaan infrastruktur yang besar, dan menyerap kehilangan hasil cukai daripada penjualan kereta petrol dan diesel serta bahan apinya.
Daerah ini juga mempunyai banyak tenaga hidro boleh diperbaharui, yang menyumbang 88% daripada kapasiti pengeluarannya.
“Satu pertiga daripada kereta kini elektrik, dan ia akan melepasi 50% dalam beberapa tahun,” kata Kjell Werner Johansen dari Pusat Penyelidikan Pengangkutan Norway. “Saya rasa kerajaan menerima bahawa beberapa kereta petrol atau hibrid baharu masih akan berada di pasaran, tetapi saya tidak tahu sesiapa yang mahu membeli kereta diesel hari ini.”
Rujukan
– www.bbc.com