Sekumpulan ahli parlimen berkata pampasan tidak dibayar dengan cepat untuk mangsa skandal Pejabat Pos dan menyeru kerajaan untuk menghadapi penalti kewangan jika proses itu tidak dipercepatkan.
Jawatankuasa Pilihan Perniagaan dan Perdagangan berkata jangka masa yang mengikat diperlukan, dengan sebarang wang yang timbul daripada tarikh akhir yang terlepas akan dihantar kepada pihak yang menuntut jika ia tidak dipenuhi.
Jawatankuasa itu juga menggesa Pejabat Pos dilucutkan daripada peranannya dalam skim pampasan, dan meminta lebih ketelusan mengenai berapa banyak ia membayar untuk peguam.
Kerajaan berkata ia “bekerja tanpa jemu” untuk menyelesaikan tuntutan “pada kadar yang lebih cepat berbanding sebelum ini”.
Pengerusi Jawatankuasa Liam Byrne MP berkata: “Kesalahan terletak pada Pejabat Pos, tetapi akhirnya kerajaan adalah pemegang saham di Pejabat Pos dan bertindak bagi pihak kami”.
Kerajaan sudah melihat peranan Pejabat Pos dalam skim pampasan.
Antara 1999 dan 2015 ratusan sub-postmaster telah didakwa dan disabitkan kesalahan berdasarkan maklumat daripada sistem perakaunan yang rosak, Horizon, yang menyebabkan ia kelihatan seperti wang hilang.
Beberapa sub-postmaster secara salah masuk penjara, ramai yang musnah dari segi kewangan, dan ada yang telah meninggal dunia.
Salah seorang tertuduh, Seema Misra, hamil lapan minggu apabila dia dipenjarakan secara salah.
Bercakap kepada BBC selepas dia dinobatkan sebagai OBE dalam senarai Tahun Baru Raja kerana peranannya dalam berkempen untuk keadilan, dia berkata ia adalah satu pengakuan terhadap “skala ketidakadilan dan skandal”.
Skandal itu “masih belum diselesaikan”, katanya sambil mengimbau “masa yang benar-benar sukar” yang dia alami sejak pertempuran undang-undangnya dengan Pejabat Pos bermula pada 2008, tiga tahun selepas dia membeli Pejabat Pos di Barat Byfleet di Surrey.
Dia berkhidmat selama empat setengah bulan di penjara Bronzefield dan melahirkan anak lelaki keduanya memakai tag elektronik.
‘Reka bentuk yang buruk’
Siasatan awam mengenai skandal itu mendengar penyerahan akhir pada bulan Disemberdi mana ia mengambil keterangan daripada peguam yang mewakili Pejabat Pos, pencipta Horizon, Fujitsu, dan Jabatan Perniagaan, serta mangsa dan bekas bos Pejabat Pos.
Laporan jawatankuasa pilihan itu, yang datang setahun selepas drama ITV mengenai skandal itu melonjakkan isu itu kepada perhatian umum, berkata skim pembetulan masih “reka bentuk yang buruk” dan pembayaran masih “tidak cukup pantas”.
Ia mendapati proses permohonan itu serupa dengan perbicaraan kedua untuk mangsa, sambil menambah bahawa peguam yang mentadbir skim itu memperoleh berjuta-juta manakala sebahagian besar wang yang diketepikan untuk pembetulan masih perlu dibayar.
Syor jawatankuasa itu termasuk menyediakan nasihat undang-undang awal untuk mangsa dan tarikh akhir yang sukar untuk pentadbir meluluskan tuntutan – dengan penalti kewangan jika mengambil masa terlalu lama.
Hanya sekitar £499m daripada bajet £1.8bn telah dibayar setakat ini, kepada lebih daripada 3,000 penuntut. Jawatankuasa itu berkata itu bermakna 72% daripada bajet masih belum dibayar.
Ramai daripada mereka yang mempunyai tuntutan yang paling rumit masih perlu diselesaikan sepenuhnya.
“Ini agak mudah, salah, salah, salah”, kata Byrne.
“Masih terdapat beribu-ribu mangsa yang tidak mendapat ganti rugi yang mereka berhak.
“Ini adalah kegagalan keadilan terbesar dalam sejarah perundangan British,” katanya, sambil menambah bahawa terdapat “kos perundangan yang menyusahkan yang, terus terang, melalui bumbung.”
Bercakap dengan BBC, beliau berkata bahawa “untuk setiap £4 yang pembayar cukai bayar sebagai pembayaran ganti rugi, £1 akan diserahkan kepada peguam”.
Byrne menambah bahawa tarikh akhir yang sukar dan denda akan membantu kerajaan dan Pejabat Pos untuk “mendapat cengkaman”.
Jurucakap Pejabat Pos berkata firma itu “memberi tumpuan untuk membayar ganti rugi secepat mungkin”, sambil menambah bahawa perbelanjaannya untuk firma guaman luar disimpan “di bawah semakan berterusan”.
“Pengerusi kami berkata pada Siasatan Awam pada Oktober bahawa skim ganti rugi yang ditadbir oleh kami harus dipindahkan kepada kerajaan, dan kami akan menyokong Jabatan Perniagaan dan Perdagangan atas sebarang keputusan yang mungkin mereka ambil mengenai perkara ini,” tambah jurucakap itu.
ada empat skim pampasan untuk mangsa dan dua diselia oleh Pejabat Pos.
Menteri Pejabat Pos kerajaan Gareth Thomas berkata pada bulan Disember bahawa kerajaan Buruh sedang mempertimbangkan untuk mengambil alih tanggungjawab untuk skim daripada syarikat itu.
Pejabat Pos memberitahu jawatankuasa terpilih pada bulan Disember bahawa yuran guaman telah merangkumi £136 juta daripada kos mentadbir skim yang diterajui Pejabat Pos sejak 2020, iaitu sekitar 27% daripada pampasan yang dibayar.
Beberapa cadangan jawatankuasa untuk penambahbaikan sebelum ini ditolak oleh bekas kerajaan Tory.
Tarikh akhir sukar yang disertakan dengan penalti kewangan ditolak sebagai “tiada kesan positif” dalam mempercepatkan tuntutan dan “mungkin secara tidak adil menghukum peguam untuk isu di luar kawalan mereka”, kata bekas kerajaan pada Mei.
Sementara itu, Peguamcara Hudgell, yang mewakili ratusan bekas sub-postmaster, telah mengalu-alukan cadangan jawatankuasa itu, dengan mengatakan mereka akan memudahkan dan mempercepatkan skim pampasan dengan menghapuskan “halangan yang tidak perlu kepada keadilan” yang dikatakan telah berulang dalam ratusan kes.
Rujukan
– www.bbc.com