🚀 Kementerian Pendidikan Malaysia 2025: Lonjakan Transformasi Pendidikan!
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan negara, bukan sekadar menyampaikan ilmu tetapi melahirkan generasi berpengetahuan, berfikir kritis, beretika, dan berkepimpinan.
Visi KPM: “Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera”
Misi: “Melestarikan sistem pendidikan berkualiti untuk membangunkan potensi individu demi memenuhi aspirasi negara.”
Memahami struktur organisasi KPM penting bagi melihat bagaimana dasar digubal, dilaksanakan, dan dipantau. Struktur ini bersifat dinamik, menyokong pelaksanaan pendidikan yang menyeluruh dan berkualiti.
✨ Carta Organisasi Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Terkini 2025

Berikut adalah kemas kini terkini (setakat 7 Julai 2025) berkaitan pelantikan Dr. Mohd Azam Ahmad sebagai Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM) serta carta organisasi KPM yang baharu:
📌 Pelantikan Terbaharu KPPM
- Dr. Mohd Azam Ahmad telah dilantik sebagai Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia ke-21, mengambil alih tugas berkuat kuasa 7 Julai 2025, menggantikan Datuk Azman Adnan yang telah bersara wajib pada 5 Julai 2025.
- Beliau sebelum ini menjawat jawatan sebagai Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (Sektor Pembangunan Profesionalisme) dan mempunyai lebih 35 tahun pengalaman dalam perkhidmatan awam serta kelulusan PhD dalam bidang Strategik Komunikasi.
🏛️ Peringkat Tertinggi KPM
- Menteri Pendidikan: YB Fadhlina Sidek
- Timbalan Menteri Pendidikan: Wong Kah Woh
🛡️ Peringkat Pegawai Kanan Awam
- Ketua Setiausaha KPM: Datuk Ruji bin Ubi
- Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM): Dr. Mohd Azam Ahmad (perlantikan terkini: 7 Julai 2025)
- Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan): Ahmad Suhaimi Endut
- Timbalan Ketua Setiausaha (Perancangan & Pembangunan): Wan Hashim Wan Rahim
🔄 Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan (di bawah KPPM)
- Dasar & Kurikulum: Dr. Rusmini Ku Ahmad
- Operasi Sekolah: Zainal Abas
- Pembangunan Profesionalisme Guru: Jawatan ini sebelum ini dipegang Dr. Mohd Azam, kini kosong atau dinaikkan oleh peganti lain
🏗️ Unit, Bahagian & Agensi Terkait
- Pejabat Menteri & Timbalan Menteri
- Pejabat Ketua Setiausaha:
- Audit Dalam, Komunikasi Korporat & Integriti, Perolehan & Kewangan, Sumber Manusia, ICT, Psikologi & Kaunseling
- Pejabat Ketua Pengarah Pendidikan:
- Unit Kurikulum, Penilaian Peperiksaan, Teknologi Pendidikan, Buku Teks, TVET, Pendidikan Khas, Kokurikulum, Pendidikan Islam, dsb.
- Jabatan Pendidikan Negeri (16 buah)
- Institut dan Agensi: IPGM, IAB, Matrikulasi, DSP, dsb.
📋 Ringkasan Carta Organisasi KPM 2025
Tahap | Jawatan | Individu (Julai 2025) |
---|---|---|
1 | Menteri Pendidikan | Fadhlina Sidek |
Timbalan Menteri Pendidikan | Wong Kah Woh | |
2 | Ketua Setiausaha KPM | Datuk Ruji bin Ubi |
Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia | Dr. Mohd Azam Ahmad | |
Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) | Ahmad Suhaimi Endut | |
Timbalan Ketua Setiausaha (Perancangan & Pembangunan) | Wan Hashim Wan Rahim | |
3 | Timbalan Ketua Pengarah – Dasar & Kurikulum | Dr. Rusmini Ku Ahmad |
Timbalan Ketua Pengarah – Operasi Sekolah | Zainal Abas | |
Timbalan Ketua Pengarah – Pembangunan Profesionalisme | (Jawatan kini kosong / peganti belum diumum) | |
4 | Unit, Bahagian & Agensi KPM | Pelbagai sektor & institut |
Nota:
- Pelantikan Dr. Mohd Azam Ahmad sebagai Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia dibuat secara rasmi pada 7 Julai 2025, menggantikan Datuk Azman Adnan (ms.wikipedia.org, en.wikipedia.org, astroawani.com, moe.gov.my).
- Carta organisasi telah dikemaskini untuk mencerminkan perubahan ini.
- Jawatan Timbalan Ketua Pengarah Pembangunan Profesionalisme kini perlu diisi oleh pegawai lain (pemegang sebelumnya dinaikkan).
👑 Barisan Kepimpinan KPM 2025: Wajah Baharu, Aspirasi Berterusan

Pada tahun 2025, pucuk pimpinan KPM diterajui oleh YB Fadhlina Sidek selaku Menteri Pendidikan, yang memimpin aspirasi Malaysia MADANI. Beliau dibantu oleh YB Tuan Wong Kah Woh sebagai Timbalan Menteri Pendidikan, dan YBhg. Datuk Haji Ruji Haji Ubi yang memegang jawatan Ketua Setiausaha KPM.
Namun, perhatian tertumpu kepada jawatan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM). Pada awal tahun 2025, YBrs. Tuan Haji Azman Adnan menjawat posisi ini, seperti yang dilaporkan pada 15 Januari 2025. Namun, berlaku perubahan penting pada pertengahan tahun: Dr. Mohd. Azam Ahmad telah dilantik sebagai KPPM baharu, berkuat kuasa 7 Julai 2025, menggantikan Datuk Azman Adnan yang bersara pada tarikh yang sama.

Pelantikan Dr. Mohd. Azam Ahmad, yang sebelum ini merupakan Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (Sektor Pembangunan Profesionalisme), menggariskan kepentingan berterusan sektor ini dalam agenda reformasi pendidikan. Latar belakang beliau dalam latihan guru, pembangunan profesionalisme, dan pengurusan peperiksaan pastinya memberi kelebihan untuk menerajui KPM. Meskipun ada pertukaran KPPM, hala tuju strategik KPM bagi tahun 2025, seperti yang digariskan dalam “Amanat KPPM 2025,” dijangka akan diteruskan. Ini menandakan kerangka dasar KPM dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 adalah kukuh dan melangkaui tempoh perkhidmatan individu.
🏢 Struktur Organisasi KPM: Rangkaian Dinamik Demi Pendidikan Unggul

Struktur organisasi KPM boleh dibahagikan kepada lima peringkat utama: peringkat pusat, negeri, daerah, dan sekolah. Pendekatan berbilang peringkat ini membolehkan KPM menguruskan sistem pendidikan yang luas dan kompleks, dari perancangan strategik di Putrajaya hingga ke pelaksanaan kurikulum di bilik darjah.

Secara fungsian, KPM distrukturkan kepada tiga sektor utama, setiap satu diketuai oleh Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (TKPPM), di bawah kepimpinan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia dan Ketua Setiausaha KPM:
- Sektor Operasi Pendidikan: Bertanggungjawab terhadap pengurusan harian dan pelaksanaan dasar pendidikan di peringkat sekolah. Ini termasuk Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Bahagian Pendidikan Teknik Vokasional, Bahagian Pendidikan Islam, Bahagian Pendidikan Khas, Bahagian Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan, Bahagian Sukan, Bahagian Pelajaran Swasta, dan Bahagian Kokurikulum dan Kesenian.
- Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan: Berfokus kepada pembangunan dan latihan guru serta kepimpinan pendidikan. Ini merangkumi Bahagian Institut Pendidikan Guru, Institut Aminuddin Baki, dan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Guru Malaysia. Sektor ini adalah nadi kepada peningkatan kualiti guru dan pemimpin sekolah.
- Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan: Bertanggungjawab terhadap perancangan strategik, penyelidikan, dan pembangunan kurikulum dan dasar pendidikan. Ini termasuk Bahagian Matrikulasi, Unit Pengurusan Sumber Manusia, Bahagian Perancangan & Penyelidikan Dasar Pendidikan, Bahagian Pembangunan Kurikulum, Lembaga Peperiksaan Malaysia, Bahagian Teknologi Pendidikan, Bahagian Buku Teks, dan Urusetia Tetap MBKM. Sektor ini adalah nadi kepada inovasi dan hala tuju pendidikan negara.
Selain sektor-sektor ini, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) memainkan peranan kritikal walaupun ia adalah badan berkanun yang berasingan. SPP bertanggungjawab menguruskan pengambilan, perkhidmatan, kenaikan pangkat, dan tatatertib pegawai perkhidmatan pendidikan. Tanpa kakitangan yang direkrut oleh SPP, KPM tidak dapat berfungsi.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, terutamanya Gelombang 3 (2021-2025), turut memberi impak langsung kepada struktur fungsian KPM. PPPM menekankan model kepimpinan teragih dan peningkatan autonomi bagi pengetua sekolah, bermakna bahagian-bahagian pusat KPM beralih kepada model yang lebih berfokus pada perumusan dasar, peruntukan sumber, pemantauan, serta penyediaan sokongan dan panduan kepada peringkat bawahan yang diberi kuasa. Ini menunjukkan struktur organisasi KPM adalah dinamik dan sentiasa menyesuaikan diri.

Berikut adalah ringkasan bahagian dan jabatan utama KPM serta fungsi ringkasnya:
Sektor/Agensi Berkaitan | Nama Bahagian/Jabatan | Fungsi/Tanggungjawab Utama |
Sektor Operasi Pendidikan | Bahagian Pengurusan Sekolah Harian | Mengurus operasi harian sekolah kerajaan |
Bahagian Pendidikan Teknik Vokasional | Mengembangkan dan mengurus pendidikan vokasional | |
Bahagian Pendidikan Islam | Menguruskan pendidikan Islam di sekolah | |
Bahagian Pendidikan Khas | Menyediakan pendidikan untuk murid berkeperluan khas | |
Bahagian Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan | Menguruskan sekolah berasrama penuh dan sekolah kecemerlangan | |
Bahagian Sukan | Menguruskan aktiviti sukan di sekolah | |
Bahagian Pelajaran Swasta | Mengawal selia institusi pendidikan swasta | |
Bahagian Kokurikulum dan Kesenian | Menguruskan aktiviti kokurikulum dan kesenian murid | |
Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan | Bahagian Institut Pendidikan Guru | Melatih guru pra-perkhidmatan |
Institut Aminuddin Baki | Membangunkan kepimpinan pendidikan | |
Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti Guru Malaysia | Memantau dan menjamin kualiti pengajaran guru | |
Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan | Bahagian Matrikulasi | Menguruskan program matrikulasi |
Unit Pengurusan Sumber Manusia | Menguruskan hal ehwal sumber manusia KPM | |
Bahagian Perancangan & Penyelidikan Dasar Pendidikan | Merancang dasar dan menjalankan penyelidikan pendidikan | |
Bahagian Pembangunan Kurikulum | Menggubal dan menyemak kurikulum kebangsaan | |
Lembaga Peperiksaan Malaysia | Menguruskan peperiksaan awam | |
Bahagian Teknologi Pendidikan | Memacu transformasi digital dan penggunaan teknologi dalam pendidikan | |
Bahagian Buku Teks | Menguruskan penerbitan dan pengedaran buku teks | |
Urusetia Tetap MBKM | Menyokong inisiatif berkaitan MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka) | |
Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) | Bahagian Dasar Dan Perancangan | Merangka dasar berkaitan perkhidmatan pendidikan |
Bahagian Pengambilan | Menguruskan proses pengambilan kakitangan pendidikan | |
Bahagian Perkhidmatan | Menguruskan hal ehwal perkhidmatan kakitangan pendidikan | |
Bahagian Naik Pangkat Dan Tatatertib | Menguruskan kenaikan pangkat dan isu disiplin kakitangan | |
Bahagian Pengurusan Maklumat | Menguruskan data dan maklumat SPP | |
Unit Integriti | Memastikan integriti dalam perkhidmatan pendidikan |
🎯 Fokus dan Inisiatif Strategik KPM 2025

Amanat Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM) 2025, yang bertemakan “Memperkemas Gerak Kerja, Mereformasi Sekolah,” adalah kunci hala tuju KPM untuk tahun ini. Amanat ini selaras dengan aspirasi Malaysia MADANI, menunjukkan komitmen kementerian terhadap pembaharuan menyeluruh dalam sistem pendidikan.

Lapan keutamaan strategik menjadi fokus utama KPM pada tahun 2025:
- Menangani Isu Keciciran Murid: KPM komited memastikan tiada murid tercicir, termasuk memperkenalkan Rang Undang-Undang Pendidikan (Pindaan) 2025 untuk memanjangkan pendidikan wajib hingga sekolah menengah.
- Kepimpinan Pendidikan MADANI: Memperkukuh peranan pemimpin sekolah sebagai pembimbing dan pemudah cara, dengan kesinambungan Program Transformasi Daerah (DTP).
- Peningkatan Profesionalisme Guru: Memperluas latihan berkala, termasuk penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam pengajaran, dengan platform DELIMa sebagai pusat latihan maya.
- Penguasaan Literasi dan Numerasi: Memperkukuh Program Literasi dan Numerasi (PlaN) bagi meningkatkan kemahiran asas 3M.
- Mewujudkan Kesejahteraan Sekolah: Memperkenalkan Program Duta Sahsiah untuk menangani isu buli dan gangguan seksual, mewujudkan ekosistem pembelajaran yang kondusif.
- Generasi MADANI: Murid Berilmu, Berakhlak, dan Berdaya Saing: Menerapkan konsep rekayasa minda (pemikiran kritis, kreatif, inovatif) dan rekayasa sikap (integriti, ihsan, keseimbangan diri).
- Pentaksiran Antarabangsa: TIMSS, PISA, SEA-PLM: Persiapan rapi menghadapi PISA 2025, dengan 157 sekolah dipilih sebagai peserta kajian antarabangsa.
- Reformasi Sekolah: Sekolah Fokus, Aspirasi, dan Inspirasi: Mengkategorikan sekolah untuk sokongan yang lebih berfokus dan disasarkan mengikut keperluan spesifik.
Setiap keutamaan ini mempunyai kaitan langsung dengan reka bentuk fungsian struktur organisasi KPM. Sebagai contoh, “Peningkatan Profesionalisme Guru” diuruskan secara langsung oleh Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan. Ini menunjukkan bahawa struktur KPM sangat fungsional dan didorong oleh tujuan.
💰 Belanjawan 2025: Pelaburan Mega Demi Pendidikan Berkualiti
Kerajaan telah memperuntukkan sejumlah RM64.1 bilion kepada KPM dalam Belanjawan 2025, menjadikannya kementerian dengan bajet tertinggi. Ini menunjukkan komitmen fiskal yang besar terhadap pendidikan sebagai pelaburan utama negara.

Antara inisiatif utama yang akan dilaksanakan dengan peruntukan ini termasuk RM200 juta untuk menggantikan perabot sekolah, RM300 juta untuk membina dua sekolah pendidikan khas baharu, RM30 juta untuk menangani isu keciciran murid, serta pembinaan 44 sekolah baharu dan 34 prasekolah di seluruh negara. Peningkatan peruntukan untuk latihan guru dalam perkhidmatan juga dicatatkan, meningkat 40% dari RM14 juta pada 2024 kepada RM19.6 juta pada 2025. Peruntukan kewangan yang besar ini memperkasa bahagian-bahagian dalam KPM untuk melaksanakan fungsi yang diamanahkan selaras dengan matlamat strategik yang ditetapkan.
❓ FAQ: Soalan Lazim Mengenai KPM 2025
Siapakah Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM) terkini bagi tahun 2025?
Dr. Mohd. Azam Ahmad telah dilantik sebagai Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia (KPPM) baharu, berkuat kuasa 7 Julai 2025.
Apakah visi utama Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) pada tahun 2025?
Visi utama KPM adalah untuk mencapai “Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera.”
Berapakah peruntukan Belanjawan 2025 yang diterima oleh KPM?
Kementerian Pendidikan Malaysia menerima peruntukan sebanyak RM64.1 bilion dalam Belanjawan 2025, menjadikannya kementerian dengan bajet tertinggi.
Apakah amanat utama Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia untuk tahun 2025?
Amanat KPPM 2025 bertemakan “Memperkemas Gerak Kerja, Mereformasi Sekolah,” yang menggariskan hala tuju utama KPM bagi tahun tersebut.
Bagaimanakah KPM menangani isu keciciran murid pada tahun 2025?
KPM menangani isu keciciran murid melalui program seperti “Anak Kita” dengan peruntukan RM30 juta, dan Rang Undang-Undang Pendidikan (Pindaan) 2025 akan dibentangkan untuk memanjangkan pendidikan wajib hingga sekolah menengah.
Penafian: Maklumat yang terkandung dalam artikel ini adalah berdasarkan data yang disediakan dan carian web terkini sehingga Julai 2025. Walaupun usaha telah dilakukan untuk memastikan ketepatan, ketersediaan carta organisasi penuh dan terperinci dalam bentuk visual yang rasmi dan terkini mungkin terhad di sumber awam. Pembaca disarankan untuk merujuk kepada sumber rasmi KPM untuk maklumat paling autoritatif.