
Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Sebagaimana kita sedia maklum untuk Pembayaran Bantuan Sumbangan Tunai Rahmah (STR) Fasa 3 akan dilakukan seperti berikut:
Pembayaran kredit terus ke dalam akaun bank penerima akan dibuat secara berperingkat merujuk kepada maklumat penerima yang telah didaftarkan oleh LHDNM kepada Bank Simpanan Nasional (BSN). Penerima dinasihatkan untuk membuat semakan STR akaun masing-masing melalui Perbankan Internet myBSN atau Mesin ATM bank BSN yang terdekat.
Pembayaran secara tunai juga boleh turut dibuat mengikut tarikh yang telah ditetapkan di seluruh kaunter bank BSN yang terdekat. Penerima hanya perlu membawa kad pengenalan (IC) untuk verifikasi pengesahan oleh bank.
Semak STR status kelayakan anda melalui kaedah berikut:
Untuk mewakil pengambilan STR, penerima hanya boleh mewakil nama yang didaftarkan sahaja untuk mewakili pengambilan STR bagi pihak penerima. Boleh rujuk laman web rasmi STR untuk maklumat lanjut.
1. Bagaimanakah saya boleh menyemak status permohonan STR?
2. Bagaimanakah cara untuk membuat semakan status permohonan STR 2024 melalui Portal Rasmi STR (bantuantunai.hasil.gov.my)?
3. Apakah yang dimaksudkan dengan status Permohonan Diterima dan Dalam Proses?
4. Apakah yang dimaksudkan dengan status Lulus?
5. Apakah yang dimaksudkan dengan status Tidak Lulus?
6. Apakah yang saya perlu lakukan sekiranya permohonan STR saya berstatus Tidak Lulus?
7. Sekiranya status permohonan saya Dalam Proses, adakah saya boleh mengemas kini semula maklumat permohonan saya?
8. Saya membuat semakan pada Menu Semakan Status Permohonan dan paparan Status Permohonan adalah Tidak Layak. Apakah yang dimaksudkan dengan Tidak Layak?
9. Saya telah lulus STR 2024 tetapi status SARA “Dalam Proses Semakan”. Apakah yang dimaksudkan “Dalam Proses Semakan”?
Sumber dan Rujukan – https://bantuantunai.hasil.gov.my/